Followers

Wednesday, February 24, 2010

andai ku diberi peluang itu.

lg brape hari je nak masuk bulan mac. hurm. berdebar rasenye. bukan berdebar sbb ade org nak masuk meminang ke.betunang ke. kahwin ke. bukan. n itu x mungkin tejadi. bedebar yang ku maksudkan ialah berdebar sbb ade hari jd org yg paling ku syg.

ku syg die. ku xpenah syg die melebihi orang laen. ku rase ku da jatuh cinte kat die. tp apekan daye. takdir x berpihak padeku. ku redha lagi pasrah akan ketentuan-Nye.

bagiku. die insan yang hampir sempurna. dari perwatakan die. die ade ciri2 laki idamanku. die pembersih. dan paling penting die tidak merokok. fizikal die. ku x kesah sgt.sbb die adelah ayahku.

ayah dilahirkan 30 mac 1948 di melake. dahulu die bekerje sbg assistant supritenden (ASP) dibukit aman. tapi skarang die tidak berkerje lagi.

tahun ini umor ayah mencecah ke angke 62. ku berdebar. ape yang ku harus bg buat ayahku nnti. perlu kah membeli hadiah yg mahal? ataupun hanye mengirimkan doa buat ayahku? ntahlah. aku bingung.

bulan jun tahun nie. genap 4 tahun sepeninggalan ayahku dari dunie ini. peninggalan yang x dijangke kan oleh kami sekeluarga. tp, kami redha akan ketentuan-Nya. Dia lebih menyayangi ayah berbanding kami sekeluarga. ketike itu. sebalang air mata tidak mampu mengembalikan ayah. dan setitik air mata tidak dpt ku lihat dr mata ibu. ibu tabah. ibu x pernah nangis. ketike atuk, nenek dan ayahku pergi. ibu kate kpdku :

" x baik nangis ketike orang meninggal. macam seksa mereke je. kalau kt syg mereke lebih baik kt bacekan yassin untuk mereka. itu adelah lebih baik. "

benar kate ibu. aku pun harus setabah ibu. aku harus tidak menangis tatkala tekenang kan ayah.atuk dan nenek. ku harus berdiri teguh. dan kuat.

peninggalan ayah mmg x dpt dijangke kan. andai ku tahu akan permergian ayah.:
  • akan ku pohon keampunan darinye.
  • akan ku minta ayah halalkan makan dan minumku.
  • akan ku mohon ayah memaafkan akan keterlanjuran ku ketike bercakap.
  • akan ku lakukan ape saje yang ayah pinta.
  • akan ku pohon keberkatan darinye.
tapi apekan daye. ayah sudah tiada. hanye doa dan amalanku ku kirimkan buat ayah. smuge Allah perkenankan doaku buat ayah.

dan hari ini ku berbangge menjadi anak ayah. aku bangga dengan didikan yang ayah bagi. aku bangga dengan name yang ayah bagi. smuge aku menjadi ape yang ayah harapkan. mudah-mudahan. perkenankan lah doaku ya Allah. amin. :D

4 comments:

E-SHOP @ WiSH'S said...

kasih sayang seorang ayah dibawa ke mati..kirimkan doa dan alfatihah buat arwah..semoga rohnya sentiasa dicucuri rahmat Allah swt. ameen....

tk...

http://q-wish.blogspot.com

ztsuhaily abdmalib said...

mudah2an. mekaseh. :)

Syakier Kira said...

Alfatihah.semoga rOh arwah ditempatkan dikalangan org2 yang beriman.. Ayah dan ibu la harta yang x ternilai bagi seorang insan yang bernama anak.

ztsuhaily abdmalib said...

mekaseh. :D