Followers

Wednesday, September 29, 2010

mase depan ku gulap gulita!

aku tak tahu nape aku amik bachelor quantity surveying ? setelah hampir 3 tahun belajar. aku semakin tak faham akan menjadi seorang juruukur bahan. sakit kepale dibuatnye. macam-macam kene belajar. dari kire-kire measurement, ke economy, ke professional practice, project management sampai la ke LAW. 

hurm. honestly, aku rase, none of the subject yang aku interest. but most of the subject yang buat aku saket kepale. hari2 menghadap benda yang tak minat. hari-hari kene buat satu benda yang tak pasti. hari hari pikir mampu ke nak jadi juruukur bahan? semakin pikir semakin saket kepalenye. 

ku tidak la salah kan takdir. tapi aku sendiri tidak tahu ape yang aku minat. ape yang aku nak jadi. hanye belajar untuk exam. untuk dapat good marks. bukan untuk ilmu didada. kadang-kadang ku rase sesal, kerana belajar pandai-pandai dan tak dapat amik bidang yang mcm ku interest.  mcm amik bidang geologi. 

tak tahu sape yang perlu dipersalahkan. tapi kenape sistem pendidikan kite berteraskan peperiksaan? kenape tidak berteraskan ape yang pelajar-pelajar minat. yelah. mungkin ade student straight A minat bidang masakan. tapi sbb orang-orang kategorikan bidang masakan sbg bidang vokasional, student yang straight A tak leh nak amik. hurm. kalau mcm tu susah la. nnti ade kes mcm aku lagi. amik bidang yang tak minat. hanye membazirkan masa dengan benda-benda yang menyaket kan kepala. hurm. 

entah la. mungkin mentality kite yang kene tukar. kene amik bidang yang kite minat. baru semangat nak belajar. dan takde la membazir hidup kite. ape pun sume nya dah ditakdirkan yang maha Esa. moga ade hikmah disebaliknya. amiin.

notakakiku: :(

2 comments:

nur anis said...

masa depan kita memang gelap gelita..
and masa sekarang ni pun tengah gelap gelita..

ztsuhaily abdmalib said...

hahaha. sebab tu la aku buat post nie. sbb mmg tgh gelap pun kat depan nie. hahaha. :P