Followers

Saturday, October 16, 2010

hargailah mereke selagi mereke ade!

sudah berkurun lame bilik anak dara kat rumah ni terbengkalai atau dalam omputihnye under construction. so, malam nie, aku a.k.a empunye bilik itu telah berkerjasama dengan beberapa sub-contractor aku untuk mengemas bilik aku. owh memang sungguh disaster bilik itu! (naseb baek tak amik gambar, kalau tak lari sume bakal mentua aku! )

tapi setelah dikemaskinikan bilik aku yang disaster kepada bilik yang permai lagi indah. aku telah jumpe beberapa bende yang mengingatkan aku tentang mase lampau! oh sedih sungguh hatiku ini (opps teremosi pulak!)

first bende aku jumpe. diary time mrsm. owh segala bende aku tulis. dari markah ujian selaras, ape yang masuk time ujian, birthday kawan-kawan dan jugak birthday family terutama ayah. :( mase bulan mac tahun 2006. aku tulis ....

selamat hari jadi ayah.
semoga ayah panjang umur dan murah rezeki.
ety akan cube jadi anak yang baik tuk ayah.

lepas tu bile masuk bulan 3 jun tahun 2006. aku tulis...

ayah masuk hospital hari ni. 
hospital kuala terengganu.
ayah meninggal pagi.
harap ayah ampunkan dosa-dosa ety 
dan halalkan makan minum ety.

sungguh tak sangka akan pemergiannye. time tuh aku dah amik trial spm. ayah tak sempat nak tgk result trial spm aku. :(

tapi mase hari terakhir trial spm.  selalunye selepas solat suboh, aku akan tepon rumah. dan selalunye ibu yang angkat.mungkin telah ditakdirkan ilahi, ayah yang angkat tepon. sebab ibu tengah solat. so, antara malu dan segan, aku luahkan ape yang selalu aku cakap kat ibu. aku cakap...

ayah. ety nak exam hari ini.hari ni last paper tuk trial. doakan ety. ety mintak maaf dekat ayah and ibu. sampaikan salam ety kat ibu.

selalunye aku akan mintak ibu sampaikan kat ayah ape yang aku cakap. tapi kali ni. aku kene luahkan jugak. dan akhirnye ayah jawab.

oh ok. jawab elok2. banyakkan bismillah dan selawat. ayah dan ibu maafkan ety. jawab dengan tenang. jangan gelabah-gelabah. 

raya terakhir bersama ayah

bile dipikirkan bende lepas macam nie. baru kite sedar. tanda-tanda kematian seseorang telah ditunjukkan oleh yang Esa. hurm. memang kematian itu satu tak dijangka. hargailah mereke selagi mereka hidup. pohon la kemaafan selagi mereke ade. sekian.

notakakiku: rindukan dirinya, bebelan darinye, dan kate-kate semangat darinye. moga ditempatkan dikalangan mereke yang soleh. amiinn. 

2 comments:

::fatihahanapi:: said...

takziah..yup kita wajib menhargai kedua org tua kita

ztsuhaily abdmalib said...

mekaseh. :)
marilah kt menghargai mereke! :)